Interaktív tanterem - Teremvezérlés, médiabútorok, digitális képkeretek

Interaktív iskolapadok - Az interaktív táblától az interaktív osztályteremig… avagy, mit rejteget a trójai faló?
Az interaktív táblától az interaktív osztályteremig… avagy, mit rejteget a trójai faló?

Az interaktív táblák osztálytermekbe kerülése csak az első lépésnek tekinthető azon az úton, amikor is kialakulnak a 21. századi, a digitális írás- és olvasástudásra épülő interaktív osztálytermek...

Interaktív tábla Interaktív iskolapadok - Az interaktív táblától az interaktív osztályteremig… avagy, mit rejteget a trójai faló?
A digitális tábla szerepe elvitathatatlan: az aktívtábla, mint faltörő kos rombolta le azt a virtuális falat, ami az informatika termet a többi osztálytól elválasztotta, és amely addig csak a számítástechnikai termekre korlátozta a számítógép használatot.

A trójai falóként osztálytermekbe bejutó interaktív tábla azonban az idő múltával egyre-másra hívja elő segítőtársait, azokat a digitális taneszközöket, amelyek egy tantermet valóban interaktívvá tesznek.

A teljesség igénye nélkül ilyenek a távvezérlő kézitáblák, melyek a táblától való elszakadás, a mozgás szabadságát adják az óra alatt, a dokumentumkamerák, vagy más néven vizualizátorok, amelyek kapcsot képeznek a digitális és való világ között; a feleltető rendszerek, amelyek azonnali és játékos számonkérést tesznek lehetővé, de ide tartoznak a webkamerák, hangosító rendszerek és egyéb multimédiás IKT eszközök is.

Feltörekvő digitális taneszköz aspiránsok
Digitális könyvolvasók - Az interaktív táblától az interaktív osztályteremig… avagy, mit rejteget a trójai faló?

A digitális taneszközök legifjabb aspiránsai a hazai kereskedelemben is már kapható olyan digitális olvasókönyvek, melyek a digitális tananyagok könyvespolcnyi állományát képesek tárolni egy vékonyka, könnyű és kézre álló eszközben.

Interaktív tanterem: személyes merítés a tudásforrásokból
Classmatepc - Az interaktív táblától az interaktív osztályteremig… avagy, mit rejteget a trójai faló?

A tantermet azonban mégsem csak önmagukban ezek a digitális taneszközök fogják az új évezred interaktív tantermévé tenni, hanem az az osztálytermi számítógépes hálózat, amely minden egyes tanulónak kontrolált, de közvetlen, személyes hozzáférést enged a közösségi (internet) tudásforrásokhoz.

Az informatikai terem és/vagy nyelvi laboratóriumok falán, az interaktív táblák ütötte résen keresztül tehát szépen, lassan az osztályterembe szivárognak maguk a számítógépek is.

Az otromba monitortól az interaktív iskolapadig

Senki se gondoljon azonban otromba monitorok mögött, számítógép erőművek között ücsörgő diákokra, ha az interaktív tanterem osztálytermi számítógép hálózatáról beszélünk.

Interaktív iskolapadok - Az interaktív táblától az interaktív osztályteremig… avagy, mit rejteget a trójai faló?


A ma klasszikusnak tekinthető, hagyományos padsorokon magasodó, a tanulókat eltakaró monitorokat a szigetszerű padcsoportokon lapuló diákPC-k (netbookok) váltják fel, de az is lehetséges, hogy mire hazánkban is általánosan teret nyernek az osztálytermi pc hálózatok, addigra már – a napjainkban megjelent - interaktív iskolapadokban fognak ülni a nebulók.

Módszertani mix a digitális tanteremben

Míg az interaktív tábla a frontális oktatás elsőszámú megújítója, addig az osztálytermi számítógépes rendszerek a differenciált, kiscsoportos, és egyéni tanítás-tanulás interaktív instrumentumaiként léphetnek színre.

Az interaktív tanterem tehát mindaz együtt, ami ma az informatika terem és a nyelvi labor, kiegészítve a fentebb felsorolt, de távolról sem teljes digitális taneszközökkel.

„Dr. Agy”: Kulcsszerepben az osztályterem menedzsment és multimédiás oktató szoftverek
Osztálymenedzsment szoftver - Az interaktív táblától az interaktív osztályteremig… avagy, mit rejteget a trójai faló?

Az interaktív, osztálytermi pc-k hálózatából álló tanterem menedzselését és felügyeletét az úgynevezett osztályterem menedzsment szoftverek látják el, melyek így az interaktív osztályterem összefogó, szervező és irányító „agyát” képviselik.

A menedzsment szoftverekre épülnek, illetve ezeket egészítik ki a multimédiás oktató keretrendszerek, és az egyéb IKT eszközöket kezelő szoftverek.

Kompetenciából sohasem elég

Az interaktív, vagy digitális tanterem további kihívásokat jelent a pedagógusoknak.

Az interaktív tábla és a feleltető rendszerek módszertanának elsajátításához hozzáadódik az osztálytermi hálózatok pedagógiai használatának módszertana is, amellyel előbb-utóbb, elkerülhetetlenül, minden pedagógus meg kell ismerkednie.

***

Kapcsolódó cikkek: - Vissza

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: