IKT műhely - IKT az osztályomban

Az aktívtábla hét élete - Interaktív Oktatástechnika Portál - Információk egy fedél alatt www.iot.hu - interaktív tábla, feleltetőrendszerek, feleltető rendszerek, digitális tananyagok, digitális írástudás, online tananyagok, interaktív tananyag, e-tananyag, elektronikus tananyag, pedagógus képzés, IKT képzésMegérkezett az interaktív tábla. Mit is kezdjünk most vele? Ha nem is mondják ki a pedagógusok, de sokuknak ez jár a fejében, amikor először találják magukat szembe a várva-várt, vagy pokolba kívánt „csodakütyüvel”.

Gondolatébresztőként vagy bátorításként, most megmutatjuk, hogyan lehet az interaktív táblát birtokba venni és fokozatosan ” kinyitni ezt a „nagyvilágra nyíló ablakot”…

1. Házimozi az osztályban

Ilyen még nem volt! Hogy egy osztálynak saját moziterme legyen?!

Pedig az interaktív táblák megjelenése észrevétlenül magával hozza a tábla első számú, legegyszerűbb használati lehetőségét: videók és mozifilmek vetítése az órán.

Bármikor, hercehurca nélkül.

A fixen szerelt, az osztályterem szerves részét képező digitális táblák a maguk jó minőségű projektoraival és megfelelő hangosítással és egy DVD lejátszóval (lásd Adjunk neki hangot, Laptop vagy PC?) félprofesszionális moziélményt képesek nyújtani a tanóra keretében (vagy után!).

Ha semmi másra nem használnánk a táblát, csak filmek vetítésére, már akkor is olyan pluszt vihetünk az oktatásba, az osztályfőnöki órákba, ami az interaktív táblák korszaka előtt elképzelhetetlen volt.

A szép számban elérhető oktatófilmek használatának szerepe jelentősen megnő, hiszen ezeket filmeket eddig sokszor azért nem használták a pedagógusok az oktatás során, mert használatuk bonyodalmas szervezést, és technikai előkészítést igényelt.

2. OsztályPC szörfölésre

Miközben a digitális táblát, mint osztálymozit már bátran használjuk, megtanuljuk a táblát, mint óriási számítógépet használni.

Tudjuk, az interaktív tábla tulajdonképpen nem más, mint a számítógép monitorának, tábla méretűvé, és interaktívvá tett képe.

Az aktívtáblával tehát, egy óriási számítógéppel lett gazdagabb a tanterem.

Ez a számítógép azonban sokkal többet ér, mint egy magányosan a terem valamelyik zugában meghúzódó hagyományos, asztali PC.

A fő különbség abban áll, hogy az „óriáshoz” mindenki hozzáférhet, és mindenki jól láthatja, sőt, bizonyos esetekben egyszerre akár többen is használhatják (lásd Kézben tartott irányítás).

Egy ilyen számítógép az internetre kapcsolva az osztály előtt szélesre tárja azt a bizonyos ablakot a nagyvilágra. (lásd Köldökzsinór a nagyvilághoz).

Az interaktív táblára gondolhatunk tehát úgy is, mint egy óriásira nőtt osztályPC-re, amelyet a vetítésen túl, arra használunk, hogy a neten közös élménnyé tett osztálykirándulásokat tegyünk.

3. „Játszani is engedd…”, közösségi, digitális játszótér

Az interaktív oktatástechnika, mint módszertan lényegét az interaktivitás lehetősége adja.

Ne féljünk attól, már a táblával való ismerkedés legkorábbi fázisaiban sem, hogy a gyerekeknek/tanulóknak átadjuk a táblát.

A digitális táblával való személyes, fizikális kapcsolat, (az első érintés) a diákok számára ugyanolyan fontos, és maradandó élmény, mint amilyen nekünk volt, amikor először érintettük az aktívtáblát.

Miután tehát vetítőként és nagyra nőtt böngészőként már otthonosan használjuk a táblát, keressünk olyan interaktív játékos, logikai stb. programokat a neten, amibe a tanulókat be lehet vonni.

Ilyen digitális forrásanyagokat bőséggel találhatunk az interaktív, közösségi Linktárban. (logikai játékok címkével jelölve)

Mindenkivel próbáltassuk ki a táblát!

4. Saját anyagok a fiókból

Még mielőtt a készen vásárolható és/vagy saját fejlesztésű tananyagok készítésének és használatának professzoraivá válnánk, egyszerűen csak kezdjük el a táblán használni már meglévő, eddig is használt anyagainkat.

Ha ezek jelenleg írásvetítő fólián, netán csak kézzel írott jegyzetként vannak meg, sebaj!

Az Az írásvetítő digitális reneszánsza című írásukban megmutatjuk, hogyan lehet ezeket az interaktív tábla számára is használhatóvá tenni.

Legrosszabb esetben is megkérhetünk egy hozzáértőt, hogy digitalizálja már meglévő, hagyományos módon rögzített anyagainkat.

Ha pedig már eddig is használtunk elektronikus anyagokat (szöveges dokumentumok, táblázatok, prezentációk…), akkor eljött a mi időnk!

Ezeket azonnal elkezdhetjük használni az interaktív táblán is.

5. Elő a konzervekkel!

Amikor kifogytunk saját anyagainkból vagy nem is nagyon volt ilyenünk, legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megoldás, ha - amíg „főzni” mi magunk nemigen tudunk, - „konzerveket” veszünk elő, azaz kész vagy „félkész” digitális tananyagokat használunk az óra egésze vagy bizonyos része alatt.

Digitális tananyagok - Venni vagy csinálni? című cikkünkben bővebben írunk erről a témáról.

Tananyag modulok, félkész digitális tartalmak széles tárházát találja a közösségi Linktárban, „tananyag_modul” címkével jelölve.

„Konyhakész” digitális tartalmakat gyorsan és kényelmesen kereshet online, interaktív digitális tananyag katalógusunkban.

6. Az önellátás művészete

Mindenkinél eljön az idő, amikor kedvet és bátorságot fog érezni ahhoz, hogy az önmegvalósítás útjára lépjen, és kisebb-nagyobb digitális tananyag morzsákat, akár komplett tanórát kitöltő saját tananyagot készítsen maga is.

Önálló tananyag készítése időt, fáradságot és bizonyos készségeket igényel, azonban megtanulható és elsajátítható.

Az interaktív táblák beállításakor kapott illetve az azt követő módszertani képzés jó alapot teremt az önálló munkához.

Ha frissítő képzésre, vagy speciális képzésre van szüksége, biztosan találhat megfelelő oktató céget az interaktív Képzési katalógusban.

7. Videokonferencia az órán

Az interaktív tábla lehetőségeinek új, és a legmagasabb szintű felhasználását jelenti, amikor az aktívtáblát kiegészítő digitális eszközökkel látjuk el, és mondjuk élő videokonferenciázásra használjuk (pl. testvérosztállyal a világ másik végén).

A felhasználási lehetőségek rendkívül változatosak, egy-két ötletet A digitális lupé, Az inter- interaktív tábla, és hasonló írásainkban mutattunk be. (lásd Kapcsolódó cikkek >>>)

***

Kapcsolódó cikkek: - Vissza

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: