Közösség - Intézmények

Interaktív táblák a tatabányai Kossuth Lajos Közgazdasági és Humán SzakközépiskolábanInteraktív táblák a tatabányai Kossuth Lajos Közgazdasági és Humán Szakközépiskolában

A tatabányai Kossuth Lajos középiskola vezetése igen elkötelezett a modern oktatási eszközök mellett, így minél szélesebb körben igyekeznek kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket. Folyamatos, kitartó munka eredménye, hogy mára az intézmény tantermeinek 40 százaléka rendelkezik interaktív táblával, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden diák rendszeresen találkozik a táblákkal tanulmányai során.

Interaktív táblák a tatabányai Kossuth Lajos Közgazdasági és Humán SzakközépiskolábanAz első táblák beszerzésére 2005-ben nyílt lehetőség egy pályázat keretében. A kedvező tapasztalatok miatt ettől kezdve minden lehetőséget megragadott az intézmény vezetése, hogy további eszközökkel bővítse infrastruktúráját, így mára 15 SMART Board interaktív tábla áll a tanárok és a diákok rendelkezésére, valamint négy mobil interaktív táblát is beszerzett az iskola egy másik gyártótól. Feketéné Székely Katalin igazgató elmondása szerint a táblákat elsősorban pályázatok útján szerezték be, de a szakképzési hozzájárulásból és egyéb forrásokból is sikerült a modern eszközök beszerzésére fordítani.

Interaktív táblák a tatabányai Kossuth Lajos Közgazdasági és Humán Szakközépiskolában

Az interaktív táblák nagy számának köszönhetően az azok segítségével tartott órák az oktatás szerves részét képezik, nem csak ritkán, egy-egy különleges alkalommal találkoznak velük a diákok.

Ez tetten érhető volt a meglátogatott két tanóra során is. Az első, könyvvezetés és beszámolókészítés órát tartó Labossa Ildikó igen rutinosan használta a táblát, saját készítésű interaktív anyagában olyan kreatív megoldásokat is alkalmazott, amelyekkel valamelyest feldobta az egyébként meglehetősen száraznak mondható anyagot.

Interaktív táblák a tatabányai Kossuth Lajos Közgazdasági és Humán Szakközépiskolában Ezek között szerepelt az interaktív tételhúzás, amely során a diákok az olvashatatlanul apró szöveggel felírt tételcímek közül választanak, amelyekről csak a felnagyítás után derül ki, hogy melyik tételre vonatkoznak.

Labossa Ildikó elmondása szerint az ilyen megoldások mellett az interaktív tábla legnagyobb előnye az, hogy az óra során bármikor egy mozdulattal vissza tud lépni a korábban látott táblaképekhez, így könnyedén felfrissítheti a diákok emlékezetét vagy éppen új anyag ismertetésekor utalhat a már korábban megszerzett ismeretekre.

Gyakran előfordul az is, hogy a tanultak illusztrálásához a tanár az órán megjeleníti a Magyar Nemzeti Bank honlapját, vagy bármilyen internetes tartalmat. Történelem órákon a digitális térképek, matematika órán pedig a testek térbeli ábrázolása vagy a függvények ábrázolása lehet a tanár segítségére az információk szemléltetése során.

Interaktív táblák a tatabányai Kossuth Lajos Közgazdasági és Humán SzakközépiskolábanA látogatás során megtekintett második óra, a Vig Csilla által megtartott elméleti gazdaságtan óra során is bizonyítást nyert, hogy mind a tanárok, mind pedig a diákok rutinosan használják az interaktív táblákat. Ezen az órán is a tanár a saját maga által készített interaktív prezentációt használta, majd az óra utáni megbeszélés során kiderült, hogy ezzel egyelőre a legtöbben így vannak.

Ennek fő oka az, hogy a magyar nyelven elérhető anyagok száma – bár folyamatosan növekszik – még mindig igen alacsony, a közgazdasági szaktárgyak esetében pedig gyakorlatilag nem állnak rendelkezésre. Bár angol nyelven már igen sok anyag elérhető, ezek magyarítása a tanárok szerint ugyanannyi ideig tartana, mint a saját készítésű új anyagok létrehozása. Ezért az angol nyelvű anyagok átvétele főként a matematika és az egyéb természettudományos tárgyak esetében lehetséges, azonban legtöbb tanár merít belőlük, hiszen rengeteg jó ötletet tartalmazó interaktív óra érhető el a különböző internetes forrásokból.

Interaktív táblák a tatabányai Kossuth Lajos Közgazdasági és Humán SzakközépiskolábanAz internet mellett Magyari Gábor igazgatóhelyettes kiemelte a különböző interaktív táblás konferenciákat is, mint az ötletek egyik forrását. Ezek mellett igen fontos szerep jut az iskolában működő munkacsoportokra is, amelyeken belül a tanárok megosztják egymással tapasztalataikat, ötleteiket, és egymást segítik.

A tanárok mindezek mellett rendszeresen részt vesznek továbbképzéseken, amiket általában az iskolán belül, Magyari Gábor vezetésével tartanak, aki egyébként az interaktív táblák beszerzésének a kezdeményezője, az interaktív tábla konferenciák rendszeres látogatója. Ő az eszközök használatának technikai részét autodidakta módon sajátította el, a pedagógiai módszerek pedig nem térnek el a hagyományos tábláknál megszokott metódusoktól.

Magyari Gábor, a táblák előnyei között kiemelte, hogy a tanórák során a tanár vagy a táblánál dolgozó tanulók által megalkotott táblakép menthető, és elküldhető a diákoknak. A két megtekintett órát tartó tanár pedig hozzátette, hogy rendszeresen adnak olyan feladatokat a tanulóknak, hogy otthon készüljenek fel egy témából, és prezentálják a táblánál.

Magyari Gábor elmondta, hogy az olyan előnyök, mint a minőség és az elérhető támogatás mellett azért esett a SMART-ra a választás, mert a tábla alapvető kiegészítőihez nincs szükség áramra, a tollak egyszerűen használhatók, illetve ujjal is lehet a táblára írni, ezáltal használata igen egyszerű. „És a SMART táblák még egy nagy előnye, hogy az öt év alatt meghibásodott SMART táblánk nem volt, holott a hagyományos zöld táblák mellett vannak kitéve a krétapornak és egyéb fizikai behatásoknak, illetve a gyerekek elől sincsenek elzárva szünetben sem,” foglalta össze Magyari Gábor.

LSK Hungária - www.lsk.hu
Bővebb információ itt olvasható lsk.hu

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor

Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: