@Napló - A professzionális e-Napló megoldás

Iskolaadminisztráció - e-Napló és e-Ellenörző

e-Napló használata: Országos felmérés - Mit mutatnak a számok? Milyen a hazai e-napló kultúra? Mennyire használják vagy szeretnék használni az iskolákban az elektronikus naplót? Melyik a 3 legismertebb? Aki nem használja, miért nem? Miért szeretik és mik a fő aggályok a használatával/bevezetésével kapcsolatban?

Tavaly decemberben az e-Napló játék keretében egy országos felmérést végeztünk, amelynek eredményeit most adjuk közre. Távolról sem állítjuk, hogy a számok kiállják a szigorú statisztikai próbát, és az eredmények teljesen általánosíthatók lennének, de a közel 300 iskola "véleménye" és tapasztalatai mindenképpen érdekesek és tanulságosak lehetnek...

Kell-e nekünk e-Napló?

 
Az e-Napló kérdőívre félezernél is több válasz érkezett, mintegy 270 iskolából, az ország teljes területéről. A minta alapján jelenleg az iskolák több mint  harmadában használnak már digitális naplót, és egy kicsit még ennél is többen tervezik annak bevezetését. Mindössze a válaszolók negyede nyilatkozott úgy, hogy nem is tervezik az e-napló bevezetést.
 
A kérdésre tehát, hogy kell-e nekünk e-Napló, a válasz egyértelmű IGEN! (ezt is vártuk!)

Használnak az iskolában e-naplót?
 

Melyik elektronikus naplót használják?

Az elektronikus naplót már használó iskolák - felmérésünkben 102 iskola - az alábbi e-napló szoftvereket használja.

Melyik elektronikus naplót (e-naplót) használják?

A TANINFORM után az @Napló, majd a Petersoft rendszerét tekinthetjük a jelenleg leggyakrabban használt szoftvereknek. A választék azonban ennél biztosan nagyobb, az űrlapon is több szoftver szerepelt, de a válaszolók körében ezeket nem ismerték, nem használták.

Hogyan használják az e-naplót?

Érdekes megtudni, hogy mennyire bíznak az e-napló kizárólagos használatában az iskolák. A jelek szerint IGEN, hiszen a válaszadók kétharmada csak e-naplót használ, és nincs papír alapú naplóvezetés, azonban még akad olyan hely, ahol ez a bizalom még nincs meg, és párhuzamosan használják a papír alapú és az elektronikus naplót!

Hogyan használják az e-naplót?

 

Azt is megvizsgáltuk, hogy a mely szoftverekkel használják leginkább párhuzamosan a hagyományos, papír alapú naplóvezetést, és a válaszokból az tűnik ki, hogy ez a TANINFORM, ETNA, Magiszter, Mozanapló esetében a leggyakoribb (a szoftvereket használó iskolák 43-67%-ban párhuzamos adminisztráció folyik!).

Mi a legfontosabb egy elektronikus naplóban?

Erre a kérdésre a legtöbb válaszadó számára az egyszerű kezelhetőség, az interneten keresztüli használat lehetősége, a statisztikák, levelek, dokumentumok készítése és az osztályfőnöki munka támogatása a legfontosabb szempont az e-naplóval kapcsolatban.A további szempontok jelentőségét is kiolvashatjuk a grafikonból.

Ehhez a kérdéshez megjegyzést is lehetett fűzni, ezekből álljon itt egy pár tipikus/érdekes példa:
  • "Most vezettük be, mint osztályfőnök sokkal egyszerűbbé vált a munkám, rengeteg statisztikai számolgatástól menekültem meg. Tapasztalatom, hogy sokkal inkább naprakész, mint a papíralapú, a kollégák is szinte minden nap használják. A problémám az, hogy a szülők még nem használják túl gyakran, kiderül, hogy kik azok, akik szinte egyáltalán nem foglalkoznak a gyerekek előmenetelével..."
  • "Hihetetlenül leegyszerűsíti az adminisztrációt. Nagy könnyebbség bontott osztályokban, ahol csoportbontásban folyik a tanítás és a csoportom tagjai több osztályból valók. Nem kell több naplóba beírnom ugyanazt az órát, hanem egyszer dokumentálom az órámat és az mindegyik osztály naplójában megjelenik. Nagyszerű a statisztikai adatok lekérdezése, az órarendek, ellenőrzők lekérdezése..."
  • "A papíralapúnál sokkal naprakészebb óra és jegybeírást követel meg a tanároktól, könnyebben ellenőrizhető - az igazgatóhelyettes részéről..."

Elégedettek-e a jelenleg használt szoftverrel?

A válaszadók túlnyomó többsége elégedett az általuk használt e-napló programmal (78%). Az elégedetlenség legfőbb okaként a lassú működést, a bonyolult, körülményes a használatot, illetve a sok adatrögzítést emelték ki a felhasználók.

Nincs még e-naplónk, de vannak elvárásaink!

A felmérésből az is kiderült, hogy mik a legfőbb elvárásaik azoknak akik most fontolgatják a digitális napló bevezetését. Az első helyeket az egyszerű kezelhetőség, az osztályfőnöki munka támogatása, az interneten keresztüli használat lehetősége és a statisztikák, levelek, dokumentumok készítés igénye vitte el

Mit tart a legfontosabbnak egy elektronikus naplóban?
Egyszerű kezelhetőség 178
Terméktámogatás, segítség biztosítása a használathoz 49
A papír alapú napló előállíthatóságának, kinyomtathatóságának lehetősége 87
Iskolai specialitások kezelése 84
Kapcsolódás más iskolai rendszerekhez 52
A személyes adatok iskolai tárolása 93
Interneten keresztüli használat lehetősége 149
Statisztikák, levelek, dokumentumok készítése 130
SMS üzenetek küldése 35
Étkezési modul 24
Osztályfőnöki munka támogatása 157
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.

Milyen egy jó elektronikus napló?

Hosszabban is válaszolhattak az űrlapot kitöltők arra, hogy szerintük milyen a jó e-napló?! Íme egy pár érdekes/megfontolandó válasz:
  • "Praktikus lenne, ha tanuló és szülő külön belépési kóddal rendelkezne (azonos jelszó és jogok esetében a tanuló ""kitilthatja""  a szülőt a rendszerből Jó lenne, ha a szülő a rendszeren keresztül üzenetet küldhetne a tanárnak, és viszont."
  • "A legfontosabb szempont, hogy felhasználóbarát legyen! Minden kolléga és szülő, az is, aki nem jártas az IKT eszközök használatában, kezelni tudja."
  • "Legyen biztonsági mentés és mindig elérhető legyen. ... Megfelelő biztonsági rendszere legyen."
  • "Kezelni tudja az iskola helyi specialitásait, bárhonnan hozzáférhető, sms, e-mail üzenetet küld tanároknak, szülőknek. "
  • "Egyszerűen kezelhető legyen. Tudjon a meglévő jegyekből átlagot számítani. (tantárgyi, egy tanuló 1 havi összteljesítménye,  osztály átlag tantárgyanként, hiányzási átlag, stb) Láthatóak legyenek a dicséretek, figyelmeztetések esetleg piktogram formájában. Bukásveszély villogjon!! Otthoni számítógépen hívja fel magára a figyelmet. Szülő! Hetente 2-szer nézd meg!"
  • ...

Honnan tájékozódnak az elektronikus naplók összehasonlítása érdekében?

Figyelemre méltó, hogy a választás előtt állók, hogyan keresnek információt, hogyan tájékozódnak. A válaszokból egyértelmű az internet jelentősége (szemben a hagyományos, nyomtatott információkkal szemben), és fontos az is, hogy sokan személyes kapcsolatok révén, más iskolák tapasztalatait felhasználva tájékozódnak! Valószínűleg ez a legjobb módja a jó választásnak, illetve a rossz választás elkerülésének!

Interneten keresztül, kereséssel,a fejlesztők weblapjairól 121
Internetes szakportálok cikkeiből 90
Nyomtatott sajtótermékekben megjelent hirdetésekből, cikkekből 22
Személyes kapcsolatok révén, más iskolák tapasztalatait felhasználva 131
Other 10
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.

Nem akarunk e-Naplót?!

Közelebbről is szemügyre vehetjük azokat akik a kérdésre, hogy "Az Ön iskolájában használnak-e elektronikus naplót?" azt válaszolták: "Nem és nem is tervezzük a használatát". Vajon miért?

Bonyolultnak érezzük a használatát 17
Megfelel a papír alapú adminisztrációs is 20
Nem kapunk megfelelő segítséget, támogatást a bevezetéséhez 18
Informatikai ismeretek hiánya 22
Szükségünk van a papír alapú adminisztrációra 14
Nincs elegendő számítógépünk a használathoz 36
Other 12
A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.
 
Ennél is beszédesebbek azonban a kérdéshez fűzött megjegyzések. Ezekből álljon itt néhány jellemző/érdekes idézet:
 
  • "Eddig még nem merült fel a használata. Kis iskola vagyunk, átlátjuk a tanulók jegyeit."
  • "A családok jó része nem rendelkezik számítógép hozzáféréshez. Nem tudnák követni a tanárok által vezetett e-naplót."
  • "Iskolavezetés nem tervezte a bevezetését" ... "A vezetőség nem támogatja." ... "Szóba sem került."
  • "Tulajdonképpen nem tudom az okát! Erről soha nincs szó, pedig használunk interaktív táblát, tanulói kis gépeket, vagyis közel állnak hozzánk az informatikai eszközök! Gyanítom, anyagi akadályai lehetnek."
  • "Évekig használtuk iskolánkban az elektronikus naplót, de sajnos a nyáron történt fenntartóváltásnak köszönhető, hogy sok más haladó projekttel együtt ezt is eltörölték."

Kell-e nekünk e-Napló...? Csak ülök, és kérdezek...

Végül álljon itt egy csokor olyan, az e-napló felmérésben résztvevők által feltett kérdés, amely rávilágít még az e-naplók használatának/bevezetésének legfontosabb területeire és hasznos lehet mindazoknak, akik még a digitális napló bevezetése előtt állnak, és - talán - az e-naplókat fejlesztőknek is.
  • "Mennyire biztonságos az e-napló? Nem túl személytelen-e a használata? Jegyek rögzítésén és statisztikák készítésén túl használható-e szöveges értékelésre?" 
  • "Milyen költségekkel jár az e-napló bevezetése?"
  • "Milyen biztonsági intézkedések védik az e-naplót a feltöréstől?"
  • "Elveszhetnek-e a benne tárolt adatok?  Biztonságos? Csak arra illetékes tud beleírni?"
  • "Kipróbálható verziója van?"
  • "Egy 370 fős iskolában milyen költséggel jár a bevezetés? Milyen technikai felszerelés szükséges hozzá? Mennyire megbízható? Bele lehet-e nyúlni, be tudnak-e illetéktelenek lépni, írni? Milyen számítógépes tudás szükséges a használatához?"

Twinnet Kft.Az e-napló felmérés a TwinNet Kft. támogatásával készült. További információ ITT >>>

<<< Szóljon hozzá a cikkhez! Ha hasznosnak találja lájkolja, twittelje! Kollégái, ismerősei így könnyebben rátalálnak és szívesen olvassák ezt a cikket. <<< egy kattintást megér!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor




Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: