@Napló - A professzionális e-Napló megoldás

Iskolaadminisztráció - e-Napló és e-Ellenörző

IOT.hu - IKT hírportál pedagógusoknak

Előző cikkünkben három olyan hibát mutattunk be, amit az e-Napló bevezetésekor, illetve még az előtt, az iskolák el szoktak követni. Most talán még ezeknél is tipikusabb hibák következnek, pedig mindannyian ismerjük a mondást: olcsó húsnak... 

4. Ingyen e-Napló drága pénzen

Talán ez a legnagyobb csapda, amibe könnyen tévedhetünk. Mert, míg mindannyian tudjuk, - sőt tanítjuk is a gyerekeknek - hogy "semmi sincs ingyen", addig elbűvölhetnek bennünket az ingyen szoftver szirénhangjai. DE! Gondoljunk csak bele, létezik olyan üzleti modell, ahol nem kell semmiért fizetni? Ki és miből tartja fent akkor a rendszert?

Ma három fő típusa van az e-Napló üzemeltetésének: 1, Ingyen szoftver - megfizetett szolgáltatások 2, Egyszeri szoftverdíj - eseti fizetségek 3, Folyamatos szolgáltatási díj.

Az "ingyen szoftver" esetében érdemes tájékozódni, az képzés mikéntjéről (ha van!) és költségeiről, a beüzemelésről és folyamatos felügyeletről (ezt legtöbbször egy iskolai informatikus végzi, aki ha elmegy, adhatjuk fel a hirdetést "xy e-Naplóhoz értő informatikust keresünk...", illetve a jövőbeli fejlesztések kérdése is fontos lehet.

Az "ingyen szoftvert" tehát itt fizetjük meg: üzemeltetése magas szintű informatikai szaktudást igényel, amit nekünk kell biztosítani. Az ingyenes - vagy annak mondott - rendszerek további rejtett költsége a bizonytalan jövőben lakozik. Nem lehet tudni, hányan állnak mögötte, meddig tudják vagy akarják majd csinálni... Az ilyen szolgáltatók óriási problémája, hogy - többnyire ad-hoc fejlesztések vannak: az e-napló rendszerbe akár "iskoláról-iskolára" belenyúlnak, megcsinálják az egyedi kéréseket (pénzért?), aminek az eredménye egy átláthatatlan rendszer lehet, ami rettentően emberfüggő: ha elmegy az a ki csinálta, ember legyen a talpán, aki majd kiismeri a szoftverben magát.

Az "egyszer veszed meg és a program a tied" típusú konstrukció egyszerű, legtöbbször tartalmazza az oktatást, adatfeltöltést, és az 1 éves terméktámogatást. Az ezt követő apróbb verziófrissítés is benne van az árban, esetleg nagyobb verzióváltásnál dönt a felhasználó, hogy vált vagy marad a régi változatnál.

5. e-Naplók magukra maradva. Létezik-e "hozzáadott érték" az e-Naplók esetében?

Bár az előbbi pontban egy kicsit érintettük, mégis külön foglalkozunk a terméktámogatás kérdésének alattomos csapdájával. Alattomos azért, mert amikor e-Napló beindítását fontolgatjuk, nemigen szoktunk arra gondolni, hogy vajon mi lesz, ha már telepítve van a szoftver, és eljönnek a szürke hétköznapok... A tapasztalatok azt mutatják, hogy a korrekt terméktámogatás szinte fontosabb, mint maga a szoftver.

Ezért itt egy kis ellenőrző lista, amit már akkor megkezdhetünk kipipálgatni, amikor még csak kacérkodunk az e-Napló beszerzéssel:

1, Keressük meg az interneten az e-napló rendszereket fejlesztő, forgalmazó cégek honlapjait

Nézzünk szét a honlapon, mert abból kiderül például, hogy mikor frissítették azt utoljára, megtudhatjuk, hogy mi van az e-Napló csomagban (bevezetés támogatása, verzió frissítési kondíciók), telepítik-e az e-Naplót a helyszínen, elvégzik-e a testreszabást, tartanak-e oktatást, segítik-e az adatfeltöltést, lesz-e helyszíni hibakeresés, javítás, ha arra szükség lenne; mi van, ha új kollegáknak kell retrainget tartani... Van-e ügyfélszolgálat? Lesz-e aki felveszi a telefont, ha kérdés merülne fel?

Egyszóval előre ellenőrizzük, hogy mik azok a plusz dolgok, amikre számíthatunk, vagy amit majd magunknak kell eldönteni.

2. Kérjenek helyszíni e-Napló bemutatót - A személyes meggyőződés fontossága

Itt már elkezdhet kibújni a szög a zsákból! Tudjuk meg, van e lehetőség a helyszíni demonstrációra, de nem ám holmi powerpointos prezentációra, hanem éles

demóbemutatóra kérjük meg a cég képviselőjét. Ha valaki bízik az e-Napló rendszerében, és azt sokan használják is, épp üzleti modell van mögötte, akkor el fog menni a cég embere a z ország bármely pontjára, hogy megmutassa, mit tud a rendszerük.

Kérjenek iskolai bemutatót. Ne legyen ez kínos! Nem kell, hogy elkötelezzék magukat egy ilyen bemutató után!

3. Kérje ki kollégái véleményét - látogasson el egy referencia iskolába

Végül, de nem utolsó sorban, a legautentikusabb tapasztalatokat, tanácsokat olyanoktól szerezheti be, akik már használják a kiszemelt e-Napló rendszert. Személyesen, lehetőleg több tanártársával keressék meg a legalkalmasabb referencia intézményt és őket faggassák a gyakorlati kérdésekben.

Valamiféle e-Napló bevezetésének az iskolában - hosszú távon - nincs igazán alternatívája. Ezért is fontos, hogy az e-Napló rendszer kiválasztásánál körültekintőek legyünk, mivel ezzel a programmal hosszú távon is együtt kell - nem csak a tanároknak, de diákoknak és szülőknek is - élniük.

<<< Szóljon hozzá a cikkhez! Ha hasznosnak találja lájkolja, twittelje! Kollégái, ismerősei így könnyebben rátalálnak és szívesen olvassák ezt a cikket. <<< egy kattintást megér!

***

Kapcsolódó cikkek:

Keresés a portálon


Főszerkesztő +Tarnavölgyi Gábor



Hozzászólás

Név:
E-mail cím:
Weblap:
Tárgy:
Hozzászólás: